Поверніть ваш пристрій

Поверніть ваш пристрій

Криза — це стимул для девелопера працювати краще на 150%

10. 05. 2020

Епідемія коронавірусу, з якою зіткнувся світ 2020 року, стала суттєвим викликом для ринку нерухомості та випробуванням на міцність. Забудовники стикнулися з різким падінням попиту й необхідністю за лічені дні переформатувати свою роботу. Про те, як змінилася філософія девелопменту в Україні через коронавірус, що чекає на ринок нерухомості в найближчому майбутньому і яке житло користуватиметься популярністю в українців навіть у кризу, в інтерв'ю «The Page» розповів виконавчий директор компанії ENSO Раміль Мехтієв.

— Пандемія коронавірусу заморозила діяльність багатьох сфер як у світі, так і в Україні. Далі, за прогнозами МВФ, на нас чекає глобальна рецесія й економічна криза. Що зараз відбувається з українським ринком нерухомості?

— Загалом український ринок девелопменту зараз у невизначеній позиції. Ситуація така, що всі компанії застигли й намагаються вгадати, що буде далі. Ніхто точно не знає, коли закінчиться карантин в Україні, та й у світі теж. Немає розуміння термінів відновлення економіки після завершення пандемії COVID-19.

Наприклад, МВФ прогнозує найбільший за 100 років обвал світової економіки. Українські інвесткомпанії й економісти також прогнозують серйозне падіння ВВП і девальвацію в нашій країні. Але 100% прогноз не може дати ніхто.

Так, на українському ринку житлової нерухомості зараз істотно менше угод. І це логічно, що покупці здебільшого відклали покупку квартири до кращих часів. Проте це не привід для девелоперів зупинятися. Наша компанія прийняла цей виклик і планує, навпаки, поборотися за ринок.

— Звучить трохи дивно. Нерухомість — це не товар першої необхідності, і багато людей зараз відмовиться від своїх планів щодо купівлі квартир. Для чого тоді девелоперам потрібно нарощувати сили?

— Після будь-якої кризи йде період відновлення, а потім зростання. Ми чітко розуміємо, що відкладений попит — це достатній стимул для того, аби працювати краще не те що на 100%, а на всі 150%, аби в перспективі залучити покупця й отримати реальні угоди.

Ще один важливий момент: криза очищає ринок від випадкових компаній і тих, хто розглядав свій бізнес тільки як засіб швидкого заробітку грошей на шкоду клієнтові. Тому зараз саме той період, коли потрібно подивитися на свою компанію з боку і зрозуміти, що ми можемо поліпшити.

У будь-якої компанії наразі, по суті, є тільки два сценарії: або зникнути без можливості потім повернутися, або стати кращою версією себе сьогоднішнього. Ми розглядаємо тільки другий варіант, бо сильні компанії сприймають будь-якого роду кризу передусім як виклик.

- Стратегічне бачення та планування на 5-10 років вперед — це правильно. Але як ви вважаєте, які практичні кроки треба робити девелоперам саме зараз?

- Достатньо почати з простого домашнього завдання — визначити, які проблеми і завдання вирішує або не може вирішити для людини ваш об'єкт. І всі подальші кроки здійснювати, орієнтуючись на свою відповідь.

Мені здається, що проходить час бездумних забудов будь-якої вільної ділянки міста. Вірніше, ці часи ще не пройшли, але люди стали уважнішими й вимогливішими до купівлі житла. І їм не потрібні тільки квадратні метри. А коронавірусна та економічна кризи зроблять людей ще вибагливішими. Тому зараз саме час дослухатися до запитів покупців.

— Як правильно вибудовувати співпрацю з клієнтами та потенційними покупцями у цей складний період?

- Можливо, це звучить банально, але все досить просто: криза рано чи пізно закінчиться, і пам'ятатимуть ті компанії, які були поруч у цей непростий час. Якщо говорити про ринок нерухомості, то девелопер — це не тільки цегла, бетон, продажі, реклама на кожному кроці. Заслужити лояльність можуть лише ті забудовники, які будуть чесними і чуйними.

Людям дуже нелегко, вони розгублені й налякані тим, що відбувається. Тому девелоперу точно не варто ставати ще одним подразником для своїх клієнтів.

Зараз гіперважливою є правильна комунікація: чесність, відкритість, допомога, швидка реакція на запити. Загалом звичайні банальні істини, яких будь-яка сучасна компанія повинна дотримуватися завжди. Але зараз усе це потрібно помножити на десять.

Крім того, я не вірю, що зараз час вибудовувати нав'язливу рекламну комунікацію. Так, про себе треба нагадувати. Але я вважаю, що зараз як ніколи є актуальним людиноцентричний маркетинг.

— Карантин змінив звичний принцип комунікації й організації роботи. Багатьом довелося повністю перейти на віддалену роботу. Наскільки складно даються ці зміни девелоперським компаніям?

- Організація дистанційної роботи — це процес, який у сучасних реаліях не так складно вибудувати. Вистачає і технічних можливостей, і підходів. Тут усе залежить від того, як компанії спочатку організовували свої команди й вибудовували принципи.

Ми спочатку збирали команду фанатичних ідейних людей з високим рівнем залученості. Крім того, завжди дивилися на кожну нову людину очима команди, а не просто закривали вакансію. Ці підходи виправдали себе у кризовий період, і компанія не зазнала сильних проблем.

Знаєте, я люблю порівнювати бізнес з футболом, де цінується саме злагоджена робота команди, а результат залежить не тільки від одного або декількох гравців. У кожного гравця своя роль, але всі вони орієнтовані на загальну мету — перемогу. За таким же принципом ми вибудовували свою команду, і це зараз дуже допомагає.

— Коронавірус, карантин і економічна криза сильно вплинуть на життєвий уклад людей та їхній світогляд. Як ви вважаєте, як зміняться звички й підходи людей до вибору житла?

- З одного боку, доходи людей впадуть і деяким гравцям може здатися, що потрібно будувати багато дешевого, часто неякісного, житла. Але карантин істотно змінив звичний для людей підхід до життя. Для багатьох квартира перестала бути просто місцем для сну, куди приходять після роботи.

Я переконаний, що люди почали більше замислюватися про реальний комфорт того простору, в якому вони живуть. Про те, яке оточення в обраного ними місця. Про те, наскільки воно є екологічно безпечним для них та їхніх близьких. Ми виходили на ринок саме з ідеєю глибинного розуміння потреб свого клієнта. У нинішніх реаліях особливо очевидно, що це правильний підхід.

Поділитися

Facebook